Психологія – тонка справа, з безліччю «якщо» та «але». Як саме наставники та наставниці у навчальних закладах мають консультувати квір-молодь, які особливості при цьому необхідно враховувати? Відповіді на ці та інші питання шукали учасники та учасниці тренінгу під назвою «Подолання стереотипів та формування толерантного ставлення до представників ЛГБТ спільноти. Алгоритм надання консультацій», що проходив у лютому в Житомирському міському ліцеї при ЖДТУ. Проведення цього та другого тренінгу стало можливим після перемоги учасниці однієї зі «Шкіл Толерантності» Тетяни Мараховської у конкурсі Запорізького обласного благодійного фонду «Гендер Зед».
Тетяна – практикуюча психологиня вищезгаданого ліцею, тренерка та експертка ЖОМГО «Паритет». Перемогу у номінації «Заходи на ЛГБТ-тематику» вона здобула, підготувавши збалансований тренінг, розрахований на кураторів груп свого навчального закладу. До семінару-практикуму також долучилися заступник директора з виховної роботи, педагог-організатор закладу та соціальний педагог – загалом участь взяли 15 працівників та працівниць закладу.
Об’єднавшись робочі групи, учасники та учасниці тренінгу окреслили шляхи формування толерантного ставлення до ЛГБТ-людей серед молоді ліцею, батьківської громади; з’ясували, як навчитися адекватно, спокійно та професійно реагувати у випадках потреби надання консультації ЛГБТ-учням та їх батькам.
Форми роботи з даною категорією працівників були різноманітні, але не нав’язливі, включаючи також презентацію та роздаткові матеріали з найнеобхіднішою інформацією, пам’ятки, а також інформаційний блок матеріалів.
Через три дні – 9 лютого – відбувся масштабний семінар-практикум для працівників/ць соціально-психологічних служб міста Житомира – практичних психологів/инь, соціальних педагогів, а також майбутніх спеціалістів цієї сфери – студентів КІБІТу, які стали активними учасниками заходу. Загальна кількість учасників/ць сягнула 40 осіб разом з методисткою відділу практичної психології та соціальної роботи при управлінні освіти Житомирської міської ради.
Семінар проходив динамічно та цікаво, поєднувалися різноманітні форми роботи: «мозковий штурм», презентація, робота в групах, інформаційні хвилинки.
– Можу зазначити, що учасники та учасниці були знайомі з даною темою, хтось в більшій мірі, хтось в меншій, але всі розуміли її значимість, важливість та, водночас, нерозкритість, – говорить Тетяна Мараховська. – Водночас, присутні хоча й знали певні стереотипи, та не усвідомлювали, чи це є правдою, чи міфами. Соціальні педагоги та психологи, залежно від стажу роботи, мали певний досвід спілкування та надання консультації ЛГБТ, проте компетентність таких бесід була не зовсім високою через незнання правильних підходів та алгоритмів. До того ж, певна некомпетентність теж була присутня, через брак потрібної інформації, термінів та іншого. Проте семінар дав конкретні знання та уявлення з цієї теми, привернув увагу до стереотипів, які існують, та допоміг переконатись у їх абсурдності. Всі зазначили, що дійсно тема є важливою і потрібно в неї зануритись, щоб зрозуміти.
По завершенні семінару-практикуму учасники та учасниці отримали матеріали тренінгу та інформаційний буклет, розроблений Тетяною спеціально для заходу.