7 грудня було проведено круглий стіл «Якісні послуги без ярликів» за результатами дослідження, ініціаторами якого стали благодійний фонд «Гендер Зед» та Запорізький СНІД-центр за підтримки Європейської коаліції з чоловічого здоров’я (ECOM).
Обговорення на круглому столі стосувалося презентації дослідження про доступ до послуг консультування та тестування на ВІЛ чоловіків, які практикують секс із чоловіками (ЧСЧ) та рівня толерантності до ЛГБТ-спільноти. Під час моніторингу медичних закладів зверталася увага на рівень стигми та дискримінації в закладах охорони здоров’я та ВІЛ-сервісних організаціях Запорізької області.
Нагадаємо, співробітники Гендер Зед, у якості «таємних пацієнтів», протягом чотирьох місяців відвідали усі заклади охорони здоров’я, неурядові організації та кабінети довіри, які пропонують послугу тестування на ВІЛ. Завданням «пацієнтів» під час прийому було не тільки оцінити якість та повноту консультації чи правильність проведення процесу тестування, а й під час розмови ненароком заявити чи згадати про свою гомосексуальність для того, щоб подивитися чи зміниться відношення до пацієнта, та чи буде консультант у подальшій консультації враховувати гомосексуальність пацієнта.
Одним із основних пробілів у наданні послу з тестування стосувався доступності самого тестування, адже у більшій частині випадків наші монітори не змогли пройти тестування з багатьох причин, найголовніша з яких – відмова під час звернення в реєстратуру. Так головна лікарка Запорізького СНІД-центру, Олена Петровська, зазначила: «Згідно із законом України будь-яка установа зобов’язана надавати послуги з консультування та тестування, незалежно ні від прописки, ні від наявності чи відсутності направлення від сімейного лікаря та інших приводів у відмові. Такого бути не повинно».
На що, Олена Мороз, головна спеціалістка відділу лікувально-профілактичної допомоги управління реформ та розвитку медичної допомоги Департаменту охорони здоров’я, зазначила: «Робота повинна проводитись не тільки з лікарями, але і зі всіма працівниками закладів», та пообіцяла посприяти у вирішенні цього питання.
Для обговорення результатів моніторингу на круглому столі зібралися представники департаменту охорони здоров’я при облдержадміністрації, а також представники окремих медичних установ, які проводять консультування і тестування у зв’язку з ВІЛ-інфекцією.
Основну частину часу було присвячено обговоренню основних помилок та недоліків, які було виявлено під час моніторингу, та можливі шляхи їх подолання.
П’ять найкращих установ, які за результатами моніторингу надали найповніші та найякісніші консультації, були нагородженні подяками та пам’ятними подарунками:
1. Клініка дружня до молоді при Дитяча лікарні №1 м. Запоріжжя
2. Благодійний фонд “Все можливо” м. Мелітополь
3. Запорізький СНІД центр
4. Клініка дружня до молоді м. Бердянськ
5. Приазовська ЦРЛ, кабінет довіри
Директор Гендер Зед, Ростислав Мілевський, підсумував: «Кожен пацієнт має отримувати якісні послуги, а жодні упередження і власні переконання консультантів жодним чином не повинні впливати на професіоналізм. Консультанти повинні завжди пам’ятати принцип поваги до кожної особистості, незалежно від будь-яких ознак, в тому числі сексуальної орієнтації чи гендерної ідентичності.
Найближчим часом планується офіційно затвердити рекомендації щодо особливостей консультування ЧСЧ на координаційній раді по соціальним хворобам при Запорізькій облдержадміністрації та надіслати на ознайомлення і виконання на місця.